Vlucht vertraagd? Claim je compensatie!

Luchthaven

Koffer ingepakt? Check! Vervoer naar het vliegveld geregeld? Check! Je vakantie kan beginnen. Eenmaal op de luchthaven blijkt echter dat je vlucht uren vertraagd is. Weg vakantiepret! Maar wist je al dat je bij een vertraging van meer dan drie uur mogelijk recht hebt op een vergoeding voor het ongemak? In dit artikel lees je meer over compensatie bij een vertraagde vlucht.

Compensatie bij een vertraagde vlucht, hoe zit dat?

Bovenstaande scenario overkwam mij járen geleden toen ik op Schiphol arriveerde voor mijn vlucht naar Kenia. De vliegmaatschappij gaf ons een voucher voor eten en drinken en daarmee was de kous af. Na uren wachten had ik opnieuw trek en bovendien elk hoekje en gaatje op Schiphol wel gezien. Uiteindelijk vertrok het vliegtuig vier uur later dan gepland en kon onze welverdiende vakantie alsnog beginnen.

Helaas wist ik toen niet dat mijn rechten als passagier beschermd zijn en ik mogelijk in aanmerking kwam voor financiële compensatie. Zonde natuurlijk, want die vergoeding kan oplopen tot wel 600 euro. Is jouw vliegtuig ook met meer dan drie uur vertraging op de eindbestemming geland? Laat dan niet -net als ik- je compensatie liggen. Om ervoor te zorgen dat jij wél de vergoeding krijgt waar je recht op hebt, lees je in dit artikel hoe en wanneer je een claim in kunt dienen.

Schiphol

Wanneer heb ik recht op compensatie?

De Europese Unie heeft vastgesteld dat je als passagier recht hebt op een vergoeding als je met een vertraging van drie uur of meer op je eindbestemming aankomt. Dit geldt ook in het geval van een geannuleerde vlucht of als je vlucht overboekt is.

Deze compensatieregels gelden voor alle vluchten die vertrekken vanuit de Europese Unie of voor vluchten naar een EU-land uitgevoerd door een in Europa gevestigde vliegmaatschappij.

Vorig jaar bleek uit een uitspraak van het Hof van Justitie van de EU dat je mogelijk ook recht hebt op compensatie als je een flinke vertraging oploopt tijdens een rechtstreeks aansluitende vlucht buiten de Europese Unie. De vluchten moeten dan wel in één enkele boeking zijn gekocht.

Wanneer heb ik geen recht op vergoeding?

Je hebt geen recht op vergoeding als de airline aan kan tonen dat er sprake is van buitengewone omstandigheden, waar zij zelf geen invloed op hebben. Voorbeelden van overmacht zijn: stakingen van derden, terreurdreiging, medische noodlandingen, natuurrampen en slechte weersomstandigheden.Technische mankementen en stakingen van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij vallen niet onder overmacht.

Hoewel je in het geval van overmacht geen aanspraak maakt op financiële compensatie, heb je overigens wel recht op verzorging. Bij vertragingen vanaf twee uur heb je namelijk recht op eten en drinken. En als een overnachting nodig is, dan moet de vliegmaatschappij je een hotelkamer aanbieden.

Hoe hoog is de vergoeding die ik kan krijgen?

De hoogte van de vergoeding hangt af van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging. De compensatie kan oplopen tot wel 600 euro. Zo bedraagt de vergoeding 250 euro voor een vlucht tot 1500 kilometer en 400 euro voor een vlucht tussen de 1500 en 3500 kilometer. De maximale compensatie van 600 euro geldt bij een vertraging van meer dan vier uur voor een vlucht van meer dan 3500 kilometer.

Kan ik meer vergoed krijgen dan mijn ticketkosten?

Ja! Het maakt niet uit of je ticket een paar tientjes of honderden euro’s heeft gekost. De hoogte van de compensatie staat los van de prijs die je voor het vliegticket hebt betaald. Dus ook met goedkope tickets van prijsvechters als Ryanair en EasyJet kun je aanspraak maken op een vergoeding.

Alle vliegmaatschappijen komen dus in aanmerking voor compensatie. Zolang je maar vertrekt vanuit de Europese Unie of naar een EU-land vliegt met een in Europa gevestigde luchtvaartmaatschappij, zoals KLM, Transavia of TUI fly. Heb jij onlangs nog meer dan drie uur moeten wachten op een vertraagde vlucht van laatstgenoemde maatschappij? Check dan of je recht hebt op een vergoeding bij vertraging TUI fly.

Tui Fly

Hoe claim ik mijn compensatie?

Dat je recht hebt op vergoeding, betekent helaas niet automatisch dat je ook altijd een vergoeding krijgt. Bij veel luchtvaartmaatschappijen is het namelijk erg lastig om geld te claimen. Gelukkig biedt Airhelp in dat geval uitkomst. Via deze organisatie kun je checken of je claim in aanmerking komt voor compensatie.

Het werkt heel simpel: voer online je vluchtnummer in en vervolgens checkt Airhelp vrijblijvend of je recht hebt op compensatie. Verder hoef je niets te doen: Airhelp gaat voor jou aan de slag om te zorgen dat je de vergoeding krijgt waar je recht op hebt. Je kunt nog tot drie jaar na je vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht je compensatie claimen.

Heb jij weleens flinke vertraging gehad? En heb je toen compensatie geclaimd? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

Reisvlinder

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.